viernes, 31 de julio de 2009

Centro Afro Americano Gantt, Charlotte NC | Freelon | Arquitectura 3d

AACC The Freelon Group : Architects

El Centro de Arte y Cultura Afro Americano B. Harvey Gantt de Charlotte es una distinguida institución de 31 años de edad, cuya misión es preservar, promover y presentar arte, historia y cultura Afro Americana a través de programas integrales que incluyen presentaciones en las artes visuales, las artes escénicas, y las iniciativas educativas innovadoras.


La nueva casa para el Gantt Center será un componente clave en la Primera Fase del Plan Maestro para las Instalaciones de Arte Cultural de Charlotte.

La sede de 46.500 pies cuadrados, estará ubicada en el corazón del distrito central de negocios de Charlotte, en la zona antiguamente ocupada por el barrio histórico de Brooklyn, el otrora próspero centro de la comunidad Negra, que fue arrasada en los años ‘60.


El nuevo Gantt Center está inspirado en el diseño de la Escuela de la calle Myers, que se encuentra en el corazón del antiguo barrio de Brooklyn.

El término bíblico " La Escalera de Jacobo " se utilizó para identificar a la escuela y se refiere a la configuración de su destacada escalera exterior.

Las escaleras manifestan el orgullo y la importancia de la educación en el progreso de los Negros en América.


Este concepto de esperanza, progreso e ilustración a través de la conciencia cultural y la educación se expresa en el nuevo diseño del Gantt Center a través de su moderna interpretación de “La Escalera de Jacobo”. Las escaleras convencionales y mecánicas llevan a los visitantes hasta el vestíbulo principal del segundo piso desde los dos extremos del edificio enmarcando el atrio central de acristalado.





El llamativo efecto visual es una alusión directa a la “La Escalera de Jacobo” y perpetúa los ideales de ilustración y progreso a través de la educación. La piel del edificio utiliza patrones que recuerdan los diseños de los cobertores de la época del Ferrocarril Subterráneo y los patrones de los tejidos del África Occidental. Estas referencias arquitectónicas a la historia y cultura Afro Americana acentúa la premisa del edificio, creando una fachada innovadora e inspiradora.

Charlotte, NC
Tamaño del proyecto: 4.320 m2
Costo del proyecto: $ 18.800.000
Fecha de Ocupación: 06/30/2009
Premios del Proyecto: AIA Honor Award
Categoría sin edificar 2007
Arquitecto Asociado: Conceptos conexos









This is a “Special” offer regarding a new work of art that Jonathan Green has created to support the fund raising efforts of the Harvey B. Gantt Center for African American Arts and Culture. The image, titled “Farm Woman” is currently being produced by Master Printmakers Joseph Kleineman and Maureen Turci at Mojo Portfolio, Union City, New Jersey. Kleineman and Turci have produced many of Romare Bearden’s, Elizabeth Catlett’s and Jacob Lawrence’s most popular prints.


Jonathan Green will donate 75 of the 100 limited edition lithographs to the Gantt Center’s Founders Society Campaign. The image will be released in mid to late October. We would like to offer this wonderful image to you at the pre-release price of $3,500. A deposit of $1,000 is required for each reserved print. Only 25 of the prints will be made available at the pre-release price. The remaining 50 images will be priced at $4,500 each. The size of the image will be 22” X 30” with white margins on all sides. Each of the prints will be signed and numbered by the artist.



The Harvey B. Gantt Center for African American Arts & Culture of Charlotte is a distinguished, 31-year-old institution whose mission is to preserve, promote and present African American art, history and culture through comprehensive programs which include presentations in the visual arts, performing arts, and innovative educational initiatives. The Gantt Center's new home will be a key component in Phase One of Charlotte's Cultural Arts Facilities Master Plan.









The 46,500-square-foot headquarters will be located in the heart of Charlotte's central business district in the area once occupied by the historic Brooklyn neighborhood, the once-thriving center of the Black community which was razed in the 1960's.
The new Gantt Center takes design inspiration from the Myers Street School which was located in the heart of the old Brooklyn neighborhood. The biblical term "Jacob's Ladder" was used to identify the school and referred to its prominent exterior stair configuration. The stairs signified pride and the importance of education in the advancement of Blacks in America. This concept of hope, advancement and enlightenment through cultural awareness and education is expressed in the new Gantt Center design through its modern interpretation of Jacob's Ladder. Stairs and escalators carry visitors up to the main second floor lobby from both ends of the building while framing the central glass atrium. The striking visual effect is a direct allusion to the original Jacob's Ladder and perpetuates the ideals of enlightenment and advancement through education.

The building's skin utilizes patterns reminiscent of quilt designs form the Underground Railroad era and woven textile patterns from West Africa. These architectural references to African American history and culture underscore the building's theme while creating an innovative and inspiring facade.

Charlotte, NC
Project Size: 46,500 SQ. FTProject Cost: $18,800,000Occupancy Date: 06/30/2009Project Awards:
AIA Triangle Honor Award - Unbuilt Category
2007
Associate Architect: Neighboring Concepts



martes, 28 de julio de 2009

Aeropuerto Internacional de Carrasco Montevideo, Uruguay | Rafael Viñoly | Arquitectura 3d

Nueva Terminal de Aeropuerto Internacional de Carrasco MONTEVIDEO, URUGUAY

La nueva terminal del Aeropuerto Internacional de Carrasco, que sirve a la ciudad de Montevideo, capital de Uruguay, es el primer proyecto de aeropuerto de la empresa y el segundo edificio de Rafael Viñoly , actualmente en construcción en su país de origen.

Creado para ampliar la capacidad y estimular el crecimiento comercial y el turismo en la región circundante, la terminal está prevista para principios de 2009.


El Aeropuerto Internacional de Carrasco, oficialmente conocido como "Aeropuerto Internacional de Carrasco General Cesáreo L. Berisso", se encuentra a 11 millas (18 kilómetros) al este del centro de Montevideo.

Con un millón de pasajeros por año, es uno de los dos únicos aeropuertos del país que proporcionan conexiones internacionales durante todo el año y, como resultado, es de gran valor simbólico como la "puerta de entrada" para muchos visitantes.

Con esta distinción en mente, Puerta del Sur, el propietario y operador del aeropuerto, encargó a Rafael Viñoly Arquitectos PC ampliar y modernizar las instalaciones existentes con una espaciosa nueva terminal de pasajeros, para aumentar la capacidad y estimular el crecimiento comercial y el turismo en la región.

El diseño del edificio hace hincapié en sus zonas públicas y servicios, - incluyendo el hall lateral a la pista de aterrizaje, así como la plena accesibilidad a la terraza y hall de salidas - proporcionando a estos ámbitos una abundancia de espacios abiertos y luz natural, restaurantes, locales comerciales y vistas panorámicas, todos alojados bajo un techo suavemente curvo, de 1.000 pies (300 metros) de largo.
Las llegadas y salidas están separadas por plantas, con llegadas sobre el nivel del suelo, las salidas en el primer piso, y las vías de acceso vehicular que sirven a cada nivel independientemente.
Una terraza pública ajardinada ocupa la segunda planta por encima del nivel de salida, ofreciendo vistas de la pista y el hall principal. También ofrece un restaurante y un espacio adicional para otros usos comerciales o culturales.

Después de terminar el check-in y los procedimientos de seguridad, los viajeros que salen tienen acceso a free shops -tiendas libres de impuestos- y restaurantes en las zonas de espera.

Al llegar los viajeros pasan a través de un entrepiso, totalmente acristalado que permite ver la pista y la terminal, de forma de orientarlos en su recorrido a la reclamación de equipaje, aduanas, inmigración, y el área de duty-free shops. Un atrio abierto al lado de la calle de entrada enlaza visual y espacialmente el inicio y la finalización de las etapas del recorrido del viajero, y abre la planta baja al monumental espacio de la sala principal.

El nivel de salida es un gran volumen, en consonancia con una larga tradición de los grandes halls de estaciones de transporte.

El acristalamiento en los cuatro lados y la delgada estructura de soporte permiten al techo flotar por encima de la construcción, y una trama de lucernarios circulares proporciona luz natural adicional.

Principales características: • el techo curvo mantiene un bajo perfil en el paisaje • uso estratégico de la iluminación natural y las vistas guían a los viajeros a través del circuito de llegada o salida.• el diseño destaca los espacios públicos, tanto para los viajeros como para los amigos y familia que los esperan o despiden.




"En Uruguay, los amigos y la familia todavía vienen a darle la bienvenida en el aeropuerto o a despedirlo", dice Rafael Viñoly, "por lo que esta terminal ofrece grandes espacios para la gente que no viaja, así como para los que si lo hacen. El atrio, la sala principal, la terraza, y el hall para pasajeros hacen de este un lugar espectacular y acogedor para todos. "

Sección.


Las llegadas y salidas están separadas verticalmente para la eficaz circulación y por razones de seguridad.


El atrio de la calle adyacente a la entrada une visual y espacialmente a estas dos etapas del recorrido del viajero, la planta baja se abre al monumental espacio de la sala principal.



Planta baja.


Los carruseles de equipaje y los puestos de control aduanero se encuentran en el nivel de salida de planta baja.

La espaciosa sala de llegadas está conectada a la sala de las salidas que está encima por medio de un atrio abierto, lo que trae más luz a la planta baja del edificio.








Primera planta.


El nivel de salida cuenta con el hall público y el hall de pasajeros con un restaurante y el espacio de tiendas libres de impuestos; estos atrios están separados por el control de seguridad y el control de inmigración en el centro de la planta.


Cuatro puentes peatonales elevados fijos, albergan un total de ocho puertas de embarque, se conectan estrechamente con las aeronaves y facilitan el acceso a la plataforma para aviones más pequeños.



Sección Transversal.


El techo suavemente arqueado proporciona una marquesina sobre las vías de acceso en un lado del edificio, y abre amplias vistas a la pista en el lado opuesto.



Sección longitudinal.


La solución formal simétrica permite al proyecto elevarse suavemente de la extensa planicie donde se localiza el aeropuerto.


La nueva terminal se sumará a la antigua, situada un kilómetro al oeste.

Ambas terminales tienen acceso independiente a la carretera que conecta con Montevideo y con la zona oriental de playas, como la famosa ciudad de veraneo de Punta del Este.




FOTOGRAFÍA


Renderings



Dibujos




Fotografía de Construcción



Las imágenes están en el derecho de autor y no puede ser reproducido sin permiso.

Para más información acerca de derechos de imagen y fotografía, por favor contacte a: Laree Ross en Rafael Viñoly Arquitectos en lross@rvapc.com.

Rafael Viñoly Arquitectos PC es aclamado por la crítica internacional con sede en Nueva York, con oficinas filiales en Londres y Los Ángeles.


Fundada en 1983, emplean a más de 225 arquitectos y personal de apoyo, la empresa ofrece servicios integrales en el diseño de los edificios, la planificación urbana y diseño de interiores para nuevas instalaciones y renovaciones.


Sus muchos logros incluyen el Howard Hughes Medical Institute Janelia Farm Campus (Ashburn, Virginia), el Foro Internacional de Tokio (Tokio, Japón), el Centro Kimmel para las Artes Escénicas (Filadelfia, Pensilvania), y la Torre de Oficinas Mahler 4 (Amsterdam, Países Bajos).
Rafael Viñoly ha practicado la arquitectura por cuarenta y cinco años en los Estados Unidos, América Latina, Europa y Asia.
Impulsado por la convicción de que la responsabilidad esencial de la arquitectura consiste en elevar el ámbito público, su trabajo ha sido reconocido en las publicaciones de diseño líderes a nivel mundial y por muchos prestigiosos premios.
Es miembro del Instituto Americano de Arquitectos, es miembro Internacional del Royal Institute of British Architects, y miembro del Instituto Japonés de Arquitectos.
Para más información, póngase en contacto con:

Norte y Sur de América medios de comunicación: Debra Pickrel, Director de Comunicaciones y Relaciones Públicas, Rafael Viñoly Arquitectos, 212-924-5060, dpickrel@rvapc.com
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Fotografías: Laree Ross, 212-924-5060, lross@rvapc.com.


CARRASCO INTERNATIONAL AIRPORT NEW TERMINAL
UNDER CONSTRUCTION IN MONTEVIDEO, URUGUAY
COMPLETION SCHEDULED FOR EARLY 2009

The new terminal at Carrasco International Airport, which serves Uruguay’s capital city of Montevideo, is the firm’s first airport project and the second of Rafael Viñoly’s two buildings currently rising in his home country. Created to expand capacity and spur commercial growth and tourism in the surrounding region, the terminal is scheduled for completion in early 2009.

The design of the building emphasizes its public zones and amenities, providing these areas with an abundance of open space and natural light. Arriving travelers, for example, pass through a fully glazed mezzanine level that helps orient them to the terminal space before they descend to the baggage claim and other services.

A public, landscaped terrace and a restaurant occupy the second floor, providing sweeping views of the runway and the main concourse.
Independent access roads service departures on the first floor and arrivals on the ground level.

An open atrium adjacent to the street entrance opens the ground floor to the monumental space of the main hall, visually and spatially linking the beginning and ending stages of a traveler’s journey.
Key features:
• curved roof maintains a low profile on landscape
• strategic use of daylighting and views guide travelers through arrival/departure sequence
• design highlights public spaces for both travelers and non-traveling friends and family
“In Uruguay, friends and family still come to greet you at the airport or see you off,” says Rafael Viñoly, ”so this terminal provides great spaces for the people who aren’t traveling as well as those who are. The atrium, the main hall, the terrace, and the passenger concourse make this a dramatic and welcoming place for everyone.”
Carrasco International Airport, officially known as “Aeropuerto Internacional de Carrasco General Cesareo L. Berisso,” is located 11 miles (18 kilometers) east of downtown Montevideo, the capital city of Uruguay. With one million passengers per year, it is one of only two airports in the country that provide year round international connections, and as a result carries great symbolic value as the “front door” for many
visitors.
With this distinction in mind, Puerta del Sur, the airport owner and operator, commissioned Rafael Viñoly Architects PC to expand and modernize the existing facilities with a spacious new passenger terminal to expand capacity and spur commercial growth and tourism in the region.
The firm’s design places prominence on the public zones - including the secure runway-side concourse as well as the fully accessible roadside departure hall and terrace - by providing amenities such as open space, natural light, restaurants, retail, and landscaping, all housed beneath a gently curved roof, 1,000 feet (300 meters) in length.
Arrivals and departures are separated by floor, with arrivals on the ground level, departures on the first floor, and vehicular access roads that service each level independently. A public, landscaped terrace occupies the second floor above the departure level, providing views of the runway and the main public concourse. It also features a restaurant and additional space for other commercial or cultural uses.
After completing check-in and security procedures, departing travelers have access to duty-free shopping and restaurants in the waiting areas. Arriving travelers pass through a mezzanine level, fully glazed to allow terminal and runway views that help orient newcomers to the terminal space, before descending to the baggage claim, customs, immigration, and further duty-free shopping areas.
An open atrium adjacent to the street entrance visually and spatially links the beginning and ending stages of a traveler’s journey, and opens the ground floor to the monumental space of the main hall.
“In Uruguay, friends and family still come to greet you at the airport or see you off,” says Rafael Viñoly, “so this terminal provides great spaces for the people who aren’t traveling as well as those who are. The atrium, the main hall, the terrace, and the passenger concourse make this a dramatic and welcoming place for everyone.”

The departures level is one large volume, in keeping with a long tradition of grand transportation halls. The glazing on all four sides and the thin structural supports allow the roof to float above the building, and a grid of round skylights provides additional natural daylighting.

Section.
Arrivals and departures are separated vertically for efficient circulation and security reasons. The atrium adjacent to the street entrance visually and spatially links these two stages of a traveler’s journey, opening the ground floor to the monumental space of the main hall.

Ground floor.
Luggage carousels and customs checkpoints are on the ground-floor departures level.
The spacious arrival hall is connected to the departures hall above by means of an
open atrium, which brings extra light to the ground level of the building.

First floor plan.
The departures level features the public concourse and the secure passenger concourse with a restaurant and dutyfree retail space; these concourses are separated by the security checkpoint and immigration control at the center of the plan. Four fixed, elevated pedestrian bridges, accommodating a total of eight passenger
gates, connect to narrow- and wide-body aircraft and provide access to the apron for smaller planes.

Latitudinal section.
The gently arched roof provides a canopy over the access roads on one side of the building, and opens up wide views to the runway on the opposite side.

Longitudinal section.
The formal, symmetrical design solution to the project rises gently out of the largely fl at topography of the airport site.

The new terminal will augment the old one, located one kilometer to the west. Both terminals have independent access to the highway that connects with Montevideo and the eastern beaches, including the famous city and summer resort of Punta del Este.

PHOTOGRAPHY
Renderings © ARX Solutions
Drawings © Rafael Viñoly Architects PC
Construction Photography © Rafael Viñoly Architects PC
Images are in copyright and may not be reproduced without permission.
For further information about image rights and photography, please contact
Laree Ross at Rafael Viñoly Architects at lross@rvapc.com

Rafael Viñoly Architects PC is a critically acclaimed international practice headquartered in New York, with affiliate offices in London and Los Angeles.
Founded in 1983, and now employing over 225 architects and support staff, the firm provides comprehensive services in building design, urban planning, and interior design for new facilities and renovations.
Its many successes include the Howard Hughes Medical Institute Janelia Farm Campus (Ashburn, Virginia), the Tokyo International Forum (Tokyo, Japan), the Kimmel Center for the Performing Arts (Philadelphia, Pennsylvania), and the Mahler 4 Office Tower
(Amsterdam, The Netherlands).
Rafael Viñoly, the firm’s principal, has practiced architecture for forty-five years in the United States, Latin America, Europe, and Asia.
Driven by the conviction that the essential responsibility of architecture is to elevate the public realm, his work has been recognized in the world’s leading design publications and by numerous prestigious awards.
He is a Fellow of the American Institute of Architects, an International Fellow of the Royal Institute of British Architects, and a member of the Japan Institute of Architects.

For further information, contact:
North and South American Media Outlets: Debra Pickrel, Director, Communications and Public Relations, Rafael Viñoly Architects, 212-924-5060,
dpickrel@rvapc.com
European, Middle Eastern, and Asian Media Outlets: Anna Davidson, Senior Account Manager, ING Media, +44 (0)20 7392 1940, +44 (0)7894
462403, anna@ing-media.com
Photographs: Laree Ross, 212-924-5060, lross@rvapc.com.